کد خبر: 1227509
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰
نگاهی حقوقی به واگذاری فرزندخوانده به دختران مجرد

جوان آنلاین: یکی از روش‌های حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، واگذاری آن‌ها به افرادی است که صلاحیت آن‌ها از سوی سازمان بهزیستی احراز شده است. از طرف دیگر مطابق ماده ۵ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، دختران و زنان بدون شوهر، در صورتی که حداقل ۳۰ سال سن داشته باشند نیز می‌توانند برای به سرپرستی گرفتن کودکان و نوجوانان این قانون درخواست دهند، البته پرواضح است که دختران مجرد در این خصوص باید دارای شرایطی باشند و برای فرزندخواندگی مراحلی را طی کنند، به همین خاطر پرداختن به شرایط، مدارک، نحوه و مراحل به سرپرستی گرفتن بچه از بهزیستی به دختران مجرد امری ضروری به نظر می‌رسد. 
 تجربه مادرشدن 
تجربه مادرشدن یکی از تجربه‌های بی‌نظیر و فوق‌العاده در زندگی یک فرد است تا حدی که ممکن است برخی از افراد آرزوی مادرشدن را داشته باشند، اما به دلایل مختلفی از جمله ناباروری امکان تجربه‌کردن این حس برای آن‌ها وجود نداشته باشد، به همین خاطر این گونه اشخاص به دنبال این هستند که حضانت کودکان بی‌سرپرست را بر عهده بگیرند. 
 از طرف دیگر در سال‌های اخیر قوانین مربوط به فرزندخواندگی تسهیل شده است و بر اساس بند «ج» ماده۵ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، دختران مجرد بالای ۳۰ سال نیز می‌توانند در این مورد اقدام کنند، اما نکته قابل توجه در این خصوص این است که به سرپرستی‌گرفتن کودک بی‌سرپرست، مستلزم رعایت‌کردن شرایطی است و در این میان ممکن است این سؤال در ذهن برخی افراد ایجاد شود که شرایط واگذاری فرزندخوانده به دختران مجرد بالای ۳۰ سال
 چیست؟
 «تمکن مالی» شرط اصلی 
در پاسخ به سؤال فوق باید گفت شرایط فرزندخواندگی و سرپرستی فرزند از سوی زنان مجرد به این صورت است که متقاضی باید شرایط مالی مناسبی داشته باشد و مدارک مربوط به تمکن مالی خود را به سازمان بهزیستی کشور ارائه دهد. به عبارتی داشتن شغل و درآمد ثابت برای به سرپرستی گرفتن کودک امری ضروری است و زن مجرد باید توانایی پرداخت هزینه‌های مربوط به کودک را داشته باشد. باید توجه داشت که زنان مجرد برای فرزند خواندگی نباید صاحب فرزندی باشند. 
علاوه بر این برای واگذاری کودک به دختران مجرد بالای ۳۰ سال لازم است شرایطی مانند تقید به انجام واجبات و ترک محرمات، عدم‌محکومیت جزایی مؤثر، سلامتی جسمی و روحی، عدم‌حجر، عدم‌اعتیاد به مواد مخدر، روانگردان‌ها و الکل، عدم‌ابتلا به بیماری‌های واگیر یا صعب‌العلاج، صلاحیت اخلاقی و اعتقاد به یکی از ادیان مطروح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران احراز شود. 
 اگر دختر بعد از سرپرستی فرزندخوانده ازدواج کند
همانطور که گفته شد پس از خانواده‌های بدون فرزند، دختران مجرد بالای ۳۰سال در پذیرش فرزندخواندگی در اولویت قرار دارند. حال ممکن است که پس از به سرپرستی‌گرفتن کودک، آن دختر قصد ازدواج داشته باشد، پرسشی که در این خصوص مطرح می‌شود این است که اگر دختر بعد از سرپرستی فرزندخوانده ازدواج کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ در پاسخ به سؤال فوق باید گفت طبق ماده ۲۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، هرگاه سرپرست درصدد ازدواج برآید، باید مشخصات فرد مورد نظر را به دادگاه اعلام کند تا دادگاه نسبت به ادامه سرپرستی به صورت مشترک یا فسخ آن تصمیم بگیرد. در واقع ممکن است همسر آن دختر به دلیل سوءرفتاری که دارد، صلاحیت سرپرستی کودک را نداشته باشد. علاوه بر این باید توجه داشت بر اساس تبصره ماده یادشده، امکان ازدواج سرپرست با فرزندخوانده چه در زمان حضانت و چه بعد از آن وجود ندارد، مگر اینکه دادگاه بر اساس نظریه کارشناسی سازمان بهزیستی این امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد. مدارک لازم برای گرفتن بچه از پرورشگاه برای دختران مجرد:
- تصویر تمامی صفحات شناسنامه
 - تصویر سند مالکیت منزل یا اجاره‌نامه
- گواهی عدم‌سوء پیشینه
- ارائه گواهی سلامت جسمانی و سلامت روان
 - گواهی اشتغال به همراه میزان تقریبی درآمد
 - تصویر دفترچه بیمه
 - تقاضانامه سرپرستی کودک.
 افراد باید این را بدانند که علاوه بر تهیه مدارک مورد نیاز، تشریفات قانونی هم باید در این خصوص رعایت شود، یعنی متقاضی باید تقاضانامه سرپرستی کودک را به دادگاه خانواده ارائه دهد تا دادگاه پس از احراز شرایط مورد نیاز، قرار سرپرستی را صادر کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار